INFORMATII GENERALE DESPRE BENZI TRANSPORTOARE DIN CAUCIUC
Clasificarea benzilor transportoare in functie de carcasa
Benzi cu insertie textila
– Benzi cu insertie de tip polyester/poliamida (EP)
– Benzi cu insertie de tip polyester/polyester (EE)
– Benzi cu insertie de tip aramid
Benzi cu insertie cord otel
Clasificarea benzilor transportoare in functie de domeniul de aplicare
Benzile cu insertie textila se executa in urmatoarele tipuri:
– Benzi de uz general
– Benzi antistatice si greu inflamabile (pentru subteran)
– Benzi antistatice si rezistente la flacara
– Benzi rezistente la temperature
– Benzi rezistente la ulei si unsoare
– Benzi antistatice si ignifuge rezistente la temperature
– Benzi alimentare
– Benzi rezistente la produse chimice
Benzile cu insertie cord otel se executa in urmatoarele tipuri:
– Benzi de uz general
– Benzi antistatice si ignifuge
Informatii Tehnice
Carcasa
– Carcasa Tip EP
Este alcatuita din 2-8 insertii impregnate, legate intre ele printr-un start de cauciuc de elasticitate mare. Acest tip de insertie textila este o combinatie dintre poliester (E) in urzeala (longitudinal) si poliamida (P) in batatura (transversal). In urzeala prezinta o rezistenta mare si alungire mica, acestea ramanand neafectate chiar si in conditii de umezeala. In batatura prezinta o alungire elastica ridicata, o buna capacitate de albiere, o buna capacitate de lucru in sarcina si de aceea o buna rezistenta la distrugeri mecanice.
– Carcasa Tip Aramid
Este alcatuita dintr-o singura tesatura unitara (monolit) care prezinta o serie de avantaje fata de cele cu mai multe insertii: rezistenta la rupere mare cuprinsa intre 630-4000 N/mm comparabila cu rezistenta benzilor cu insertie cord otel dar fiind mai usoare cu 20-45% decat acestea, stabilitate dimensionala exceptionala, alungire mica, rezistenta la temperaturi ridicate, rezistenta la produse chimice.
Au flexibilitate mai mare, atat longitudinala cat si transversala, cauciucul are o aderenta mai buna la acest tip de insertie, fenomenul de exfoliere fiind inexistent, rezista mai bine la sarcinile de lovire
– Carcasa cord otel
Este alcatuita din corduri de otel dispuse paralel si acoperite cu un strat de cauciuc. Cordurile folosite sunt executate din oteluri cu rezistenta la rupere de 1300-6300 N/mm iar pentru a le mari aderenta la cauciuc si a le proteja impotriva coroziunii sunt acoperite cu un start de alama sau zinc. Diametrul cordurilor este cuprins intre 3,8-8,3 mm. Raportul intre intervalul de asezare a cordurilor si diametrul lor scade odata cu cresterea diametrului si are de obicei valori intre 2 si 3 pentru corduri cu diametrul de 4 mm si 1,5-2 pentru corduri cu diametru mai mare.
Placi de acoperire
Placile de acoperire confera benzii transportoare rezistenta la solicitarile de mediu, la actiunile mecanice si chimice ale materialului transportat, placa purtatoare recomandandu-se prin rezistenta la actiunea abraziva a materialului, iar placa de rulare asigurand rezistenta la uzura si sfasiere in contact cu rolele portante.
Datorita solicitarii diferite, mai accentuate pe placa portanta, in general raportul dintre grosimea placii de rulare si grosimea placii portante este de 1:1, 1:2, 1:3.
Pentru a putea acoperi intreaga varietate de solicitari la care sunt supuse, placile de acoperire sunt confectionate din amestecuri cu proprietati distincte care prezinta rezistenta la solicitari fizico-mecanice mari, in conditii dinamice (NR), rezistenta la abraziune si solicitari de mediu in conditii obisnuite de temperatura (SBR); rezistenta la produse petroliere, grasimi (NBR); rezistenta la temperaturi ridicate (IIR sau EPDM); rezistenta la flacara (CR).
Margini
Marginile benzilor cu insertie textila pot fi protejate cu snur din cauciuc sau pot fi taiate.
Benzile cu latimi cuprinse intre 300-500 mm se executa numai cu margini taiate iar benzile avand latimi intre 500-2000 mm se executa atat cu margini acoperite cu snur din cauciuc cat si cu margini taiate.
Benzile cu insertie cord otel se executa numai cu margini acoperite cu snur din cauciuc.
Recomandari serii de benzi transportoare
Clasa de rezistenta
Clasa de rezistenta a benzilor cu insertii textile este data de numarul de insertii si de tipul insertiilor, iar la benzile cu insertie cord otel este data de numarul si rezistenta la rupere a cordului.
Grosimea placilor de acoperire
Grosimea invelisului protector (fata portanta si fata de rulare) este in functie de conditiile de lucru ale benzii si trebuie sa aiba o durata de viata egala cu cea a carcasei.
Placa portanta se recomanda sa aiba grosime de 5-7mm cand se transporta material neabrazive, 8-10 mm cand se transporta material abrazive si 9-14 mm in cazul transportului de materiale foarte abrazive cu muchii ascutite. Grosimea acestui invelis creste odata cu inclinarea transportorului.
Grosimea placii de rulare are in general grosimea de 2-5 mm, valori mari fiind recomandate pentru conditii grele de lucru.
La cererea beneficiarului se pot executa si benzi transportoare fara fata de rulare.
Abaterile admise ale grosimii sunt in concordanta cu DIN 22102/1-19:
– Pentru placi cu grosimi mai mici si egale cu 4mm – ±0.2mm
– Pentru placi cu grosimi mai mari de 4mm – ±5%
Grosimea benzii transportoare
Grosimea totala a benzii este data de suma fetelor de acoperire si a carcasei, avand valori standardizate cuprinse intre 8-20 mm. Grosimea benzii este data in milimetri (mm), abaterile admise fiind in concordanta cu standardele internationale:
– Pentru grosimi mai mici sau egale cu 10 mm – ±1mm
– Pentru grosimi mai mari de 10 mm – ±10%
Lungimea benzii transportoare
Lungimea este idicata in metri (m) atat pentru benzi cu sfarsit cat si pentru benzi fara sfarsit. La benzile cu sfarsit se indica lungimea benzii desfasurate pe instalatie plus lungimea necesara pentru imbinare. La benzile fara sfarsit este indicata lungimea interioara a benzii inchise.
Lungimea benzilor poate fi se maxim 300m dintr-o singura bucata.
Latimea benzii transportoare
Latimea benzilor transportoare este data in milimetri (mm) si este standardizata conform normelor internationale:
– 300, 400, 500, 650, 800, 1000, 1200, 1400, 1600, 1800, 2000 mm
Abateri admise la latimea benzii:
– Intre 300 – 500 mm – ±5mm
– Intre 650 – 2000 mm – ±1%
Serii de benzi recomandate pentru benzi cu insertie textila
Serii de benzi recomandate pentru benzi cu insertie cord otel
La cererea beneficiarilor se pot executa si benzi avand alte dimensiuni decat cele standard.